"Panisin", sanoi 12-vuotias poika Forumin kulmalla.

Olen saanut ilokseni huomata, että Helsingin katukuvaan ovat jälleen ilmestyneet erään halpisketjun ilmeisesti perinteeksi muodostuneet alusvaatemainokset, jotka vuosi toisensa jälkeen saavat minut raivon partaille.

En ole mikään yleinen moraalinvartija, mutta tuollaiset kuvat eivät yksinkertaisesti kuulu kaikkien pällisteltäviksi, ei etenkään kun mallin ilmeet kutsuvat tekemään vähän muunlaisia juttuja kuin vaikka päiväunia ottamaan. Mua huolestuttaa se, millaisen naiskuvan nuo mainokset antavat esim. ala-asteikäisille tytöille, tai jo valmiiksi itsestään epävarmoihin teini-ikäisiin, puhumattakaan samanikäisistä pojista. Nainen on objekti, jota kaikki voivat kommentoida, jonka ainoa tehtävä on olla pantavan näköinen. Korkea moraali tuntuu olevan päivän sana.

Voisiko joku sitäpaitsi selittää, että kehen noiden mainosten on tarkoitus vedota? Naisiin, jotta he voisivat näyttää hyvältä miehiään varten? Miehiin, jotka pähkäilevät joululahjaongelmien kanssa? Harmi vain, että se perus päärynänmallinen Taina tuskin tulee näyttämään ihan samalta kuin ammattimalli photoshopatuissa kuvissa. Fakta on se, että meitä tavallisia naisia verrataan ihmisiin, joiden ammatti on näyttää hyvältä ja joista on tietokoneella suihkittu pois kaikki epätoivottu, kaikki inhimillinen.

Mutta mikä sanoisikaan paremmin "rakastan ja arvostan sinua", kuin pehmeä paketti, joka sisältää 5-vuotiaan kiinalaisen pikkutytön vääntämän kahdenkympin alusasusetin, joka saa sinut näyttämään katutytöltä ja joka todennäköisesti on vielä väärää kokoa.

10 kommenttia:

Bisquits kirjoitti...

Olen miettinyt ihan samaa asiaa. Jotenkin nuo jouluiset H&M-alusvaatemainokset tuppaavat aina ärsyttämään, kun ne ovat todellakin kaiken kansan nähtävillä. Miksi naisen seksuaalisuus pitää esittää (erityisesti joulun aikaan) vähän "tuhmana" asiana? Miksi jouluun ylipäätään pitää liittää yliseksikkäät alusvaatehörhelöt, kuka tuollaisissa oikeasti viettää jouluaan? Huoh...

Anonyymi kirjoitti...

Jep. Tästäpä tuli mieleen, kun erään kaverin kanssa juttelin samasta asiasta. Hänellä oli asiasta vahva mielipide: eihän ne nyt voi missään kokovartalokaavuissakaan olla, kun kerran esitellään alusvaatteita! Jep. Totta kyllä, mutta tarvitseeko kuvien näyttää ylähyllyn lehdestä repäistyltä? Minun mielestäni ei. Monet firmat ovat onnistuneet tekemään oikeasti kauniita alusvaatemainoksia, mutta H&M...ei ikinä. Minäkin olen miettinyt kenelle mainokset edes suunnataan, koska omituisinta on, että joskus kuvissa ei edes näy ne alusvaatteet kunnolla (esim.joskus oli naiset niin toisiaan vasten painautuneina, ettei nähnyt millainen setti niillä oli päällä) ei kyllä innosta mennä sinne ostoksille. Tämä kuulosti nyt kyllä paasaukselta, mutta kai sitä joskus saa paasatakin ;)

Lina kirjoitti...

Saahan sitä paasata, etenkin tällaisesta aiheesta. Itse en kyllä oikeasti ymmärrä että miksi katumainonnassa pitää käyttää juuri alusvaatteita. Esim. yökkärikuvat toimisivat näin joulun alla ihan yhtä hyvin. Joo joo, seksi myy, mutta on ihmisten aliarviointia väittää, ettei mikään muu myisi.

Loveliness kirjoitti...

En ole turhantarkka moraalinvartija minäkään, mutta yhdyn kirjoituksesi pointteihin. Vastapainoksi voisimmekin sitten vaatia jotakin megahunkkeja noiden naikkosten tilalle! ;)

dolce kirjoitti...

Dressmannilla on nyt niitä suuria mainoksia joissa komeilee mies pelkissä boxereissa ;) Vastaveto HM:n naikkosille?

Lina kirjoitti...

Jep, nyt kaikki feministit shoppaamaan Dressmannille! :D

Annh kirjoitti...

Oon ihan samaa mieltä. Ja kun ne mainokset oli, niin pienemmät pojat hihitteli ja osoitteli niitä. Ehkei Suomi ole vielä valmis alusvaatemainoksille.

Lina kirjoitti...

Mun mielestä minkään maan ei koskaan pidäkään olla valmis tollasille mainoksille. ;)

Anonyymi kirjoitti...

Siinä syy vuosien syömishäiriööni pähkinänkuoressa! (kirjoitan nyt anonyyminä, en halua tätä leimaa otsaani omalla nickillä)

Lina kirjoitti...

Aivan, kun tytön naaman eteen iskee tietyssä kehitysvaiheessa riittävän määrän puolialastomia vartalojumalattaria, saattaa se vaikuttaa vähän turhan raskaalla tavalla.